Synpunkter på lokalisering av 2 nya spår genom Knivsta kommun (Fyra spår Uppsala)
Projektet ’Fyra spår Uppsala’ ska ge förutsättningar för hållbara person- och
godstransporter. Utbyggnaden syftar till att öka tillgängligheten, kapaciteten
och robustheten på sträckan. Både regionaltåg, fjärrtåg och godståg ska få
möjlighet att öka sin turtäthet på den befintliga järnvägen. För resenärernas
del ska det innebära det punktligare tåg och möjlighet till fler tågavgångar.
Under tiden 8 januari – 5 februari har Trafikverkets lokaliseringsutredning varit ute
på samråd. Socialdemokraterna i Knivsta har tagit del av samrådshandlingar och
det som framkommit på samrådsmöten med TRV . Beslutet var de två nya spåren
byggs är ett val som kommer påverka Knivsta för mycket lång tid framöver, och
som kommer att avgöra på vilket sätt kommunen kan utvecklas i framtiden.
Vi konstaterar följande:
- Godstrafik kommer oavsett alternativ att gå igenom Knivsta. Att välja någon av
E4-alternativen påverkar inte detta enligt TRV:s utredning. - Om E4-alternativen väljs kommer stationen i Knivsta inte att beröras. Alternativ
’Befintlig’ innebär en anpassning av den befintliga stationen i Knivsta. - Om de nya spåren läggs bredvid E4 ingår inte upprustning av befintliga spår
och befintliga trafikanläggningar i projektet. - Området i höjd med E4-avfarten är väldigt smalt. På en mycket begränsad yta
ska även en utbyggnad av transmissionsnätet med nya 400kV-ledningar få
plats. - E4-alternativen innebär att betydligt mer mark tas i anspråk jämfört med
alternativ ’Befintlig’. Jord- och skogsbruk påverkas negativt genom att de
brukbara ytorna minskar och delas upp. - E4-alternativen innebär att en ny, tredje barriär skapas i södra delen av
kommunen. - Samtliga lokaliseringsalternativ medför en ökad kapacitet på sträckan.
- Samtliga alternativ påverkar på olika sätt värdefulla områden för naturmiljön
där skyddade och hotade arter förekommer.
Vi anser att det är mycket viktigt att befintliga spår och trafikanläggningar rustas
samtidigt som de nya spåren anläggs. Spåren som passerar förbi Trunsta träsk är
väldigt utsatta vid skyfall och fuktig väderlek. Redan idag har vi perioder då tågen
måste köra med nedsatt hastighet på den här sträckan.
Om någon av E4-alternativen väljs och det blir störningar på de gamla spåren finns
risken att trafiken leds förbi Knivsta och pendlarna i Knivsta blir helt utan tågtrafik
och att den stabilitet och robusthet i trafiken som efterfrågas inte uppnås för de
som reser till och från Knivsta. Knivsta station är också i behov av upprustning,
detsamma gäller broar och tunnlar längs de befintliga spåren.
Samtidigt som E4-alternativen riskerar att inte leda till de positiva effekter för
resenärerna som man vill uppnå, så påverkar de näringslivet negativt. Mer
jordbruksmark tas i anspråk, marker blir svårare att bruka, verksamhetsområdet Ar
begränsas och utvecklingsmöjligheterna för dagens näringsidkare både i Ar och i
Knivsta tätort påverkas negativt.
Vår slutsats är därför att alternativet att förlägga de nya spåren bredvid de
befintliga spåren, dvs alternativ ’Befintligt’ är det bästa för Knivsta kommun.
Knivsta 2024-02-04
Harriet Swanberg,
Gruppledare för Socialdemokraterna i Knivsta